Hoe speel je in op de 'mobile first' trend?

Richt jij je nog altijd eerst op het realiseren en optimaliseren van een desktopwebsite? De kans is groot dat je resultaten dalen of al gedaald zijn. Anno 2018 ontkom je er niet meer aan. De trend 'mobile first' breekt definitief door. In 2012 maakte nog 56,8%, personen die ouder dan 12 jaar zijn, via een mobiel gebruikt van het internet. In 2017 is dit percentage toegenomen tot 89% en zal 2018 alleen nog maar meer toenemen. Hallo mobile, later desktop. We weten allemaal dat onze website 'mobile friendly' moet zijn. Welke stappen je moet zetten om mee te gaan in deze trend, lees je in het artikel.


Infographic

De kracht van snelheid

Waar een aantal jaren geleden nog lange teksten werden gelezen, scant de consument tegenwoordig over je website. Het is belangrijk je ervan bewust te zijn hoe de consument zich op je website gedraagt. In het mobiele tijdperk is de snelheid aan informatiestromen gigantisch toegenomen. Ieder moment van de dag is je doelgroep te bereiken en kunnen ze jouw dus ook bereiken. Je hebt gemiddeld twee seconden om de consument ervan te overtuigen dat jouw product of dienst interessant is voor ze. Niet alleen het snel kunnen vinden van relevante informatie, maar juist ook de snelheid van het laden van je website is hierbij essentieel. Bijvoorbeeld de grootte van afbeeldingen kunnen de snelheid van je website belemmeren.

Denk visueel voor meer betrokkenheid

Juist voor mobiele gebruikers is het lastig om ze van jouw product of dienst te overtuigen. Het eerste wat ze op hun mobiel zien, is bepalend of ze wel of niet op je website blijven. Een overtuigende binnenkomer is van belang, anders zijn ze gevlogen. Visualisatie is daarom de 'key' tot overtuiging en leidt tot meer betrokkenheid bij je merk. Beeld je het volgende in. Je wilt op een zonnige zomerdag met je vrienden een bootje huren in de Amsterdamse grachten. Je besluit Google te raadplegen en klikt op een website waar je een eindeloze lap tekst treft. Je ziet door de bomen het bos niet meer en besluit een andere website te raadplegen. Of, je komt op een website waar de beleving centraal staat en je wordt enthousiast gemaakt door het bekijken van een video. In de video zie je hoe leuk anderen het hebben gehad in de Amsterdamse grachten en wat de mogelijkheden zijn omtrent het huren van bootjes. Je kunt zelf wel invullen voor welke website de consument zou kiezen. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat een visuele binnenkomer, bijvoorbeeld in de vorm van video, de aandacht trekt, bezoekers enthousiasmeert en langer op je website blijven.

Wanneer ben je relevant voor je doelgroep?

De term 'relevantie' hoor je steeds vaker. Sommige vinden het al irritant worden, andere zijn steeds meer benieuwd hoe je 'relevant' bent voor je doelgroep. Het is immers de belangrijkheid en de waarde van de inhoud op je website. Ben je niet relevant voor bezoekers, dan kun je ervan uitgaan dat zij je website als 'onbelangrijk' beschouwen. Dit is nou net niet wat we willen. Maar wanneer ben je relevant? Ga met je doelgroep in gesprek en kom erachter waar zij daadwerkelijk behoefte aan hebben. Zorg er vervolgens voor dat je boodschap aansluit op de behoefte van je doelgroep. Is je boodschap kort maar krachtig? Weet je de juiste snaar van je doelgroep te raken? Dan ben je relevant. Relevantie zorgt er niet alleen voor dat bezoekers langer op je website blijven, maar ook sneller tot een gewenste actie overgaan.

Kortom, zorg ervoor dat de snelheid van je mobilewebsite optimaal is, je visuele elementen implementeert om je website aantrekkelijk te maken en relevant bent om bezoekers sneller tot een gewenste actie over te laten gaan. Heb je aanvullingen of vragen over deze trend? Laat het ons weten.

Test hier de snelheid- en het optimalisatieniveau van je desktop- en mobilewebsite. Score je boven de 80 punten. Gefeliciteerd! Je website is mobile friendly. Score je lager dan 80 punten en ben je benieuwd op welke manier je je website kunt optimaliseren? Stel dan geheel vrijblijvend aan ons je vragen door het formulier in te vullen of bel gerust Jan-Pieter of Dennis op 020-4630766.

Bronnen:
CBS: Bron
Google: Bron