Waarom is conversie optimalisatie zo belangrijk?

Je hebt een website en wilt dat bezoekers een gewenste actie uitvoeren. Dit noemen we ook wel conversie. Waarom het belangrijk is om dit te optimaliseren? Om bijvoorbeeld meer relevante bezoekers op je website te krijgen die sneller een aankoop doen. Een handige tool om je conversie te optimaliseren is het doorlopen van je online marketing funnel. De online marketing funnel stelt je in staat de klantreis van je websitebezoekers te optimaliseren. Deze klantreis bestaat uit 5 fases. Bereiken, boeien, overtuigen, verkopen en binden. Iedere fase is essentieel, omdat deze aan moeten sluiten op de verwachting van je bezoekers. Waarom? Lees dan snel verder.


Infographic

1. Bereiken

Het begint met het bereiken van je doelgroep. In deze fase is het van belang om te weten waar je doelgroep zich online bevindt. Om je doelgroep optimaal te bereiken is het van belang te weten waar je doelgroep zich bevindt, wat hun kenmerken zijn en waar hun interesses liggen. Veel gebruikte kanalen zijn Facebook, Instagram en Google AdWords. Door de juiste boodschap op het juiste kanaal en het juiste moment te posten, geneer je de meest relevante bezoekers op je website.

2. Boeien

Oké, nu weet je dus op welke manier je je doelgroep kunt bereiken en hoe je ze naar je website kunt krijgen. De tweede fase is boeien. Het is van belang dat bezoekers op je website interesse krijgen in je product of dienst en hen boeit om verder te kijken. Je hebt gemiddeld twee seconden de tijd om iemand ervan te overtuigen dat jouw website de juiste keuze is. Relevantie van content is hierbij key.

3. Overtuigen

Yes, je hebt ze getriggerd om op je website te blijven. Maar hoe zorg je ervoor dat ze een gewenste actie uitvoeren? Door hen ervan te overtuigen dat jouw product of dienst voor hen het beste is. Welke voordelen bied jij bijvoorbeeld ten opzichte van de concurrent? Het belangrijkste hierbij is een duidelijke call-to-action. Zorg ervoor dat deze actie knoppen opvallen. Vertel letterlijk wat je bezoeker moet doen om in actie te komen en wat het hen oplevert.

4. Verkopen

De vierde fase is verkopen. Zorg er bij het afrekenproces voor dat je een betrouwbaar betalingssysteem hanteert, om gevoel van onbetrouwbaarheid te voorkomen. Loopt dit proces niet soepel, dan is de kans groot dat ze afhaken en het product niet kopen, terwijl ze het eigenlijk wel willen.

5. Binden

Gefeliciteerd, je bezoeker heeft de klantreis voltooid. Je bent een klant rijker. Nu is het zaak om een relatie met je nieuwe klant op te bouwen. Je wilt je klant aan je binden. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een korting aan te bieden bij een volgende online aankoop of iets weg te geven wat voor je klant van toegevoegde waarde is. Het doel van klantenbinding is altijd om je klant te overtuigen tot een her aankoop van jouw product of dienst.

Door de online marketing funnel te optimaliseren verhoog je gegarandeerd je conversie en dus het succes van je bedrijf.

Heb je vragen over het optimaliseren van de conversie op jouw website? Stel dan geheel vrijblijvend aan ons je vragen door het formulier in te vullen of bel gerust Jan-Pieter of Dennis op 020-4630766.

Geschreven door: Jacqueline Daalder
Datum: 17-07-2018